Wat is een value proposition en waarom is het belangrijk?

In zijn meest basale vorm is een value proposition een samenvatting van hoe jouw product of dienst ten goede komt aan jouw klanten.

Ook kun je waardeproposities gebruiken in verschillende onderdelen van jouw totale marketingstrategie. Veel merken maken het echter tot de focus van de homepage van hun website.

Maar buiten dat, presenteert het de meest dwingende redenen waarom een potentiële koper een klant zou moeten worden en benadrukt een voordeel of functie die je onderscheidt van elk ander bedrijf in de markt.

Value propositions bevatten normaal gesproken een blok tekst (zoals een kop, subkop en een alinea tekst) met een visuele (zoals een foto, video of grafiek). Je kan hier je eigen Value Proposition Canvas aanvragen!

Het opstellen van effectieve value propositions klinkt misschien eenvoudig, maar het proces kan uitdagend zijn omdat ze onderscheidend, beknopt en interessant moeten zijn. Ze moeten ook gebruikersgericht zijn, wat betekent dat ze zich richten op wat gebruikers nodig hebben in tegenstelling tot wat je aanbiedt.

Denk bij het schrijven van jouw waardepropositie na over wat je zou willen zeggen als je aan de andere kant van de tafel van een prospect zou zitten en een informeel gesprek zou voeren. Probeer nooit indruk te maken op een potentiële klant met een taal die ze niet gebruiken. Je zult hun aandacht verliezen – en waarschijnlijk ook hun zaken.

Waarom is het belangrijk om een sterke value proposition te hebben?

Het identificeren van jouw unieke waardepropositie ten opzichte van jouw concurrenten is de belangrijkste pijler die jouw succes in zowel marketing als verkoop vaststelt.

Daarnaast geeft een effectieve waardepropositie duidelijk aan waarom een potentiële klant bij jouw bedrijf zou moeten kopen in plaats van bij een concurrent. En zodra ze op jouw website aankomen, vertelt jouw waardepropositie hen snel alles wat je aanbiedt, terwijl je hun aandacht hebt.

Wat zijn de voordelen?

Enkele van de voordelen die je kunt verwachten wanneer je een duidelijke, overtuigende waardepropositie voor jouw merk creëert, zijn:

Potentiële klanten kunnen snel begrijpen wat jouw bedrijf te bieden heeft

De meeste klanten weten al wat ze zoeken als ze online onderzoek doen. Dus als het niet direct duidelijk is dat jouw bedrijf aan hun behoeften kan voldoen, zullen ze waarschijnlijk elders gaan kijken.

Creëert een sterk verschil tussen jou en jouw concurrenten

Ongeacht wat je doet, je hebt bijna altijd concurrenten. Een effectieve waardepropositie vertelt de ideale klant waarom hij van jou moet kopen en niet van de concurrentie. Met andere woorden, het biedt jouw bedrijf een unieke differentiatie.

Het trekt de juiste prospects aan en verhoogt niet alleen de kwantiteit maar ook de kwaliteit van potentiële leads

De waardepropositie van een bedrijf richt zich op de ideale klant van jouw bedrijf en legt uit waarom jouw oplossing de beste optie is. Dit verhoogt jouw kansen om de juiste prospects voor jouw bedrijf aan te trekken en om leads van hogere kwaliteit te vinden die meer kans maken om te converteren naar klanten.

Verbetert het begrip en de betrokkenheid van de klant

Een krachtige waardepropositie helpt jouw klanten de waarde van de producten en diensten van jouw bedrijf echt te begrijpen. Het helpt jouw ideale klanten ook om te zien hoe jouw diensten aan hen ten goede komen en wat hun beste beschikbare optie is. Met dit toegenomen begrip hebben klanten meer kans om betrokken te raken bij de diensten of producten die je aanbiedt.

Lees ook: Hoe vind je kwalitatieve etherische oliën?