Voordelen van de driewieler als therapeutische activiteit

Het rijden op een driewieler biedt zowel plezier als fitness.

Het is een therapeutische activiteit die kinderen in staat stelt hun onderste ledematen te oefenen. Terwijl de spieren zich door de fietsbewegingen bewegen, worden ze gebogen, uitgestrekt en gerekt. Dit bewegingsbereik is cruciaal voor kinderen met een handicap, omdat de spieren niet in staat zijn om de groei van de botten bij te houden, tenzij ze volledig uitgerekt zijn. Invaliditeitscontracturen zijn een gevolg van onbeweeglijkheid.

Terwijl een activiteit met een breed bewegingsbereik spieren en botten stimuleert om in hetzelfde tempo te groeien, heeft het fietsen het extra voordeel dat het de ontwikkeling van de brutomotorische controle versterkt.

Op een Move Tricycle neemt de student deel in de mate dat zijn of haar vermogen het toelaat. Na verloop van tijd zal de kracht van de quadriceps, de heupstrekkers en de enkelspieren, evenals de verbeterde rompstabilisatie en het evenwicht, beter tot zijn recht komen. De stafmedewerker staat voor de student bij het gebruik van de begeleidingsbalk en zorgt voor oogcontact, aanmoediging en motivatie. Door te oefenen zal het eigen ruimtelijke bewustzijn van de student verbeteren, om de driewieler met toenemende zelfstandigheid te kunnen manoeuvreren.

Bij het fietsen oefenen de heupen, knieën en enkels in dezelfde patronen als bij het lopen. Het fietsen op de driewieler traint de onderste ledematen van de student om te bewegen in een wederkerig patroon en in een progressielijn, waardoor deze spiergroepen worden versterkt. Consequente mogelijkheid om te fietsen kan een positief effect hebben op de looptraining.

Meer informatie over de Move driewieler vindt u hier: https://www.fastfuriousscooters.nl/move

Naarmate kinderen ouder worden, wordt het een steeds grotere uitdaging om hen te interesseren voor revalidatie.

Het gebruik van een driewieler maakt therapeutische activiteit leuk en de moeite waard. Driewielerrijden stimuleert de socialisatie en de ontwikkeling van vriendschappen, vooral wanneer inclusie kinderen met speciale behoeften in staat stelt om samen met hun leeftijdsgenoten te fietsen.

Deze opmerkelijke uitspraak zou therapeuten het vertrouwen moeten geven om het gebruik van ondersteunende mobiliteitsmiddelen voor de fysiek betrokken leerling gedurende de hele schooldag te bevorderen.

Adaptieve driewielers en looptrainers zorgen voor oefening in motorische vaardigheden die een positief effect hebben op de spieren, gewrichten en motorische controle voor het functionele vermogen van de leerling in de toekomst.

Lees ook: Wat is het verschil tussen goedkope en dure zwangerschapstesten?