Voordelen en nadelen van het werken als kantoormedewerker in de overheid

Kantoormedewerkers van de overheid vullen rollen aan de voorkant van een overheidsinstelling, werken met klanten of burgers, of de backoffice, en voltooien de gegevensverwerking of andere ondersteunende werkzaamheden. Werken in het kantoor van een overheidsinstelling heeft voor- en nadelen ten opzichte van het alternatief van werken in een kantoor voor een particuliere werkgever.

Ga naar belastingtelefoonbellen.nl/ voor meer informatie.

Stabiliteit

Kantoorbanen bij de overheid bieden over het algemeen een betere combinatie van voordelen, beloning en relatieve werkzekerheid dan banen in de particuliere sector. Kantoorbanen bij de overheid zijn minder gevoelig voor de inkrimping van bedrijven in de particuliere sector wanneer de economie vertraagt. Pensioenpakketten voor overheidskantoorpersoneel zijn doorgaans ook royaler en stabieler dan die in de particuliere sector.

Eerlijke compensatie

Kantoorbanen van de overheid betalen niet noodzakelijkerwijs meer dan banen in de particuliere sector, maar de eerlijkheid en gelijkheid van de lonen zijn systematischer. Overheidswerknemers worden betaald op basis van een algemeen salarisschema, waarbij elke baan een loonklasse en -bereik heeft op basis van opleiding en ervaring. Dit beschermt tegen discriminerende beloningspraktijken. Ziektekostenverzekeringen, betaald verlof, pensioenuitkeringen en flexibele werkroosters behoren tot de voordelen die kantoorpersoneel van de overheid geniet.

Bureaucratie

Overheidskantoren worden door werknemers en burgers vaak als zeer bureaucratisch gezien. Sommige kantoormedewerkers moeten regelmatig repetitief en vervelend papierwerk verrichten als gevolg van inefficiënte, niet-technologische procedures. Medewerkers die het systeem willen pushen om creatiever en efficiënter te zijn, kunnen gefrustreerd raken door de cultuur die in grote overheidskantoren heerst. De lagen van de hiërarchie en de tijd die gemoeid is met het creëren van verandering zijn vaak veel bewerkelijker dan men in de particuliere sector zou tegenkomen.

Gefrustreerde burgers

Het grootste verschil tussen kantoorwerk in de particuliere en de openbare sector is een algemeen gevoel van onverschilligheid. Aangezien werknemers weinig voordeel zien in het suggereren van verbeteringen in hun rol, brengen ze deze houding vaak mee in hun interacties met klanten of burgers. Burgers die zaken doen in gerechtsgebouwen, autobureaus en gemeentehuizen hebben vaak het gevoel dat ze worden gezien als een ergernis in tegenstelling tot een klant die een goede service waardig is.

Lees ook: Hoe kies je het juiste behang voor jouw interieur?