Handige checklist tijdens het kopen van een brommer

Op het gebied van brommers kopen moet je goed weten waar je jezelf in betrekt. Je denkt misschien dat routineonderhoud maar een beetje belangrijk is voor een auto, maar voor een motor kan het het verschil betekenen tussen leven en dood. Zelfs als je alleen van plan bent om de motor te gebruiken als een vriend voor mooi weer, moet je begrijpen dat het vasthouden aan de fabrieksspecificaties voor onderhoud niet alleen een suggestie is – het is een noodzaak. Een brommer zal veel sneller banden, remmen en vloeistoffen verslijten dan een auto en als je van plan bent om dagelijks te rijden, moet je ofwel tijd aanwijzen voor onderhoud en periodieke controles, of vrienden maken met een motor monteur.

Motoren zijn een symbool van vrijheid en als je een voorproefje wilt krijgen, moet je eerst voorzichtig zijn. Door veilig te spelen en niet toe te geven aan je ego, word je een betere rijder die in staat is om de mogelijkheden van snellere, wendbaardere fietsen daadwerkelijk te benutten. Wil je een brommer kopen? Lees dan snel verder om te kijken waar je op moet letten bij zo’n grote aankoop.

Waar je op moet letten tijdens je testrit

Als je eenmaal hebt bepaald op welk type motor je op zoek bent, wordt de testrit je volgende arena. Als je een gebruikte motor koopt, behandel deze dan als een auto – vraag de eigenaar of dealer naar de onderhoudsgegevens, het onderhoud, eventuele bekende problemen en wat er in de nabije toekomst vervangen of gerepareerd moet worden. Het is vooral belangrijk om te vragen naar de schade – hetzij door een ongeval of door een val, wat een veel voorkomend probleem is voor brommers.

Hoewel de toestand van de motor en de transmissie belangrijk is – loopt hij soepel, zal hij gemakkelijk starten, als hij watergekoeld is, heeft hij ooit oververhit, heeft hij de juiste oliedruk, heeft hij een misfire bij wijd open gaspedaal, enz. – De toestand van de banden, de remmen, de aandrijfriem/ketting / as en de uitlijning zijn aantoonbaar belangrijker. Vergeet niet dat een slecht onderhouden motorfiets aanzienlijk gevaarlijker is dan een slecht onderhouden auto. De belangrijkste gebieden waar je naar wilt kijken zijn:

  • Banden: hebben ze genoeg profiel en is de slijtage gelijkmatig?
  • Remmen: hebben de remblokken voldoende materiaal en zijn de remklauwen in orde?
  • Remvloeistof: is het vrij van verontreinigingen of is het oud en vuil?
  • Aandrijfriem/as/ketting: is dit mooi en strak, vrij van speling en overmatige slijtage?
  • Uitlijning: is het binnen de fabrieksspecificaties – met name de achterkant?
  • Ophanging: is het lekvrij en zorgt het voor de juiste hoeveelheid rebound en bump stijfheid?
  • Roest: is het frame en de gastank roestvrij?
  • Vloeistoffen: motorfietsen hebben veel striktere toleranties dan auto’s en hebben verse vloeistoffen nodig voor de motor, de transmissie en, indien watergekoeld, de radiator.

Lees ook: Bereid je voor op je nieuwe blog